| Sellisele järeldusele jõudsid USA teadlased, kes ise nimetasid oma avastust üllatavaks,kirjutab Reuters. | | | | VIIMASED KOMMENTAARID | Paracelsus Keegi siin mainis, et kalamaksaõli on kangesti kasulik. Põhimõtteliselt küll, aga kui analüüsima h...
joodi vaja erinevuste põhjuseks on jah jood, mille terav puudus teatavasti kretinismini võib viia. mereannid on...
|
| Vastuolulise uuringu eesmärgiks oli välja selgitada, kui tark on järgida USA ekspertide antud soovitust piirata raseduse ajal mereandide tarbimist. 2004. aastal andis USA Toidu- ja Ravimiamet nimelt ametliku soovituse rasedate naiste ja väikelaste jaoks: piirata vähese elavhõbedasisaldusega kala tarbimist 340 grammini nädalas ning vältida elavhõbedarikaste mereandide söömist täielikult, kuna elavhõbe võib kahjustada areneva loote ja lapse närvisüsteemi. Uuringu juhtivautor dr. Joseph Hibbeln USA rahvuslikust terviseinstituudist ütles, et mereannid on peamiseks omega-3 rasvhapete allikaks, mis on olulised loote aju arengule. Teadlaste sõnul ei kaitsnud lapseootel naiste kalatarbimise piiramine soovitusliku koguseni nende lapsi arenguhäirete eest. Vältides mereande võivad naised oma tulevastele lastele hoopiski liiga teha, ütlesid teadlased, - jättes nad ilma loote aju arengule vajalikest toitainetest. «See oli väga üllatav leid,» ütles Hibbeln. «Me ei oodanud vähese mereandide tarbimise kahjulikkuse kohta nii üheselt tõlgendatavaid tulemusi.» Uuringus vaadeldi enam kui 8 000 briti naise lapsi, keda olid jälginud Bristoli ülikooli teadlased, et teha kindlaks, kui hästi või halvasti kulges laste areng juhul, kui ema sõi enam kui 340 grammi kala ja mereande nädalas. Võrreldes naistega, kes sõid soovituslikust kogusest vähem kala ja mereande, olid nende naiste lapsed arenenumad: väikelapse eas said nad paremaid tulemusi peenmotoorika, suhtlemis- ja sotsialiseerumisoskuse osas, 7-aastaselt käitusid nad paremini ning 8-aastaselt saavutasid kõrgemaid verbaalse IQ tulemusi. Tulemused, mis ilmnesid nende emade laste uurimisel, kes ei söönud üldse mereande, olid hämmastavad. Neil lastel oli 48 protsenti suurem tõenäosus omada 8-aastaselt suhteliselt madalat verbaalse IQ tulemust võrreldes nende lastega, kelle emad sõid mereande. Jane Houlihan keskkonnauuringute keskustest ütles, et uuring näitab, kui oluline on hoida kalavarusid puhtana, vältides liigset reostust elavhõbeda ja teiste kemikaalidega, mis võivad tõesti kahjustada loote aju arengut. Toimetas Marina Zemtsovskaja, PM online |